وبلاگ شخصی علی جعفری اقدمی خامنه
وبلاگ شخصی علی جعفری اقدمی خامنه

وبلاگ شخصی علی جعفری اقدمی خامنه

فرهادی دوباره به اسکار رفت ....!!!!


گذشته را دیدم . فیلم جالبی است و تقریبا می توان گفت ادامه دهنده دغدغه های اصلی کارگردان فیلم می باشد و البته من جدایی را بیش از گذشته می پسندم و فکر میکنم اصغر فرهادی می توانست بهتر از این کار کند اما موضوعی که در ایم مزلب می خاوهم بدان بپردازم این است که " گذشته " اصغر فرهادی با زبان متفاوت یعنی به زبان فرانسوی ساخته شده و جالب این که در اسکار به نمایندگی از ایران شرکت کرده ! این مطلب شاید اهمیت موضوع را کامل نشان ندهد ولی اینکه ما فیلم " گذشته " را به عنوان یک فیلمی که نماینده ایران است بشناسیم کار سختی است . زیرا در این فیلم دو نفر بازیگر ایرانی می توان دید که یکی از ایشان بازیگر اصلی این فیلم است اما ، با حذف ایشان به هیچ وجه ممکن نمی توان دریافت که این فیلم نماینده ایران است . چرا که هم زبان فیلم غیر ایرانی و هم نوع زندگی و فرهنگی که در فیلم نشان داده شده هیچ ارتباطی با جامعه ایرانی ندارد اما می توان به این موضوع اشاره کرد که بله این فیلم ادامه دغدغه اصغر فرهادی است ، همان دغدغه ای که در چهارشنبه سوری و جدایی و حتی درباره الی داشت . 

من به عنوان یک علاقمند به سینمای ایران خرسندم که یک کارگردان ایرانی موفق است و می تواند در آن سوی مرزها به راحتی فیلم بسازد و بدون هیچ دخالتی فیلنامه را به اجرا در آورد اما از اینکه فیلم " گذشته " نماینده ایران در مراسم اسکار شده نگرانم و این نگرانی منحصر به من نیست چراکه میدانم اکثر سینما گران مطرح نیز به انتخاب این فیلم معترض اند .

همانطور که گفتم این نگرانی از آینده است . از آینده ای که سینمای ایران برای دریافت جایزه اسکار و یا هر جایزه دیگری بخواهد آرمان های خود را فراموش کند و یا اینکه فیلمی به نمایندگی از ایران انتخاب شود که با فرهنگ این کشور بیگانه باشد .

امیدوارم در آینده متولیان امر سینما بیشتر در این مورد مشورت کنند و امید است فیلم هایی نماینده ایران شوند که نه تنها مولفه های حضور در اسکار و یا مراسم های این چنین را داشته باشند بلکه مولفه های فرهنگی و ادبی ایران را نیزداشته باشند . 

و این موضوع لازم است گفته شود که این قبیل از موضوعات و اتفاقات با توجه به نوع فیلم مورد تندی و افراط برخی قرار گیرد و گاها این موارد باعث ایجاد مشکلات عدیده ای می شود که قبلا شاهد بوده ایم . بطور مشخص فکر میکنم در این بازه از زمان که هنوز فرهنگ فیلم و آزادی عقیده و اظهار نظر در این مورد درکشور نهادینه نشده ، نیاز به تفکر بیشتری در این گونه موارد احساس می شود . 


لازم به ذکر است که ایم مطلب نظر شخصی بنده می باشد .


علی جعفری اقدمی خامنه 



دهلیز فیلم خوبی است ....

فیلم سینمایی دهلیز به کارگردانی بهروز شعیبی این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است و فروش خوبی داشته ، این فیلم در ژانر اجتماعی ساخته شده و بطور مشخص به موضوع قصاص پرداخته است . 

از بازیگران مطرح این فیلم می توان به رضاعطاران، هانیه توسلی، شاهرخ فروتنیان، سعید چنگیزیان، مسعود میر طاهری، محمدرضا شیرخانلو اشاره کردالبته با حضور نگار عابدی و افسانه چهره آزاد و ...


لینک قسمتی از پشت صحنه این فیلم خوب رو گذاشتم / هم برای دانلود و هم برای پخش


http://s4.picofile.com/file/7947809993/Part_1_Eslahi.flv.html




علی جعفری اقدمی خامنه