علی جعفری اقدمی خامنه، تحلیلگر سینما کشور گفت: مسئولین سینمایی افرادی بی سواد هستند و آشنایی زیادی با فرهنگ ندارند ؛ این حرفی که می زنم حرف کوچکی نیست و بنده با تحقیق به این نتیجه رسیدم که مسئولین سینمایی ما مدیرانی نیستند که هدف نظام باشند .
علی جعفری اقدمی خامنه، تحلیلگر سینما در گفتگویی باکرمان هنر پیرامون تولید کمیتی فیلم های ایران نسبت به سایر کشور های جهان گفت: از نظر کمیتی فیلمهایی که در سینمای بالیوود هندوستان، اروپا و سینمای هالیوود آمریکا تولید میشوند به ترتیب رتبه اول تا سوم را دارند؛ در سال ۲۰۰۸ طی تحقیقاتی سینمای ایران رتبه یازدهم را کسب کرد، اما اگر فیلمهای ایران را به لحاظ کیفی بررسی کنیم و مقایسهای با کشورهای مذکور کنیم، شاید استانداردهای سینمای ایران نتواند با آنها رقابت کند زیرا در کشور ما برای تولید فیلم نگاه کمیتی وجود دارد تا کیفیتی.
جعفری ادامه داد: سالانه بین ۶۰ تا ۷۰ فیلم در سینماهای ایران تولید میشود و البته طبق آماری گفته شده سالانه ۱۰۰ فیلم هم در ایران تولید میشود اما استاندارد این فیلمها جای سوال دارد چراکه احترامی که مخاطب فیلم باید دریافت کند کافی نیست؛ در واقع فیلمهایی که اکنون در ایران ساخته میشوند میبایستی به لحاظ کیفیت به مرحلهای از استاندارد برسند تا سلامت روان مخاطب حفظ شود.
این منتقد سینما با طرح این پرسش که اکنون وزارت ارشاد تاکید دارد بر سینمای هنر و تجربه نیز باید سرمایهگذاری شود اما به چه قیمتی؟ ادامه داد: سینمایی که محتوا و قالب و حتی مخاطب خاصی دارد نباید در اولویت سرمایهگذاری قرار گیرد؛ اگر در سینمای ایران واکاوی و کنکاش کنیم نمیتوان بر روی فیلمهای تولید شده به لحاظ کیفیتی و حفظ سلامت روان مخاطب حساب کرد.
وی افزود: هنرمندان سینما همیشه معتقد به حفظ حقوق خود هستند که درخواست بهجا و برحقی است زیرا هنرمند میتواند الگو، فرهنگساز و یک جریانساز مناسبی در جامعه باشد و با کلام خود تحولی را به وجود آورد بنابراین هنرمند به خاطر این ویژگیها در دنیا قابل ارزش و احترام است.
جعفری با دفاع از حقوق هنرمندان و مخاطبان گفت: اگر بخواهیم با هنرمندانمان رویکردی جهانی داشته باشیم و طبق استانداردها رفتار کنیم، میبایستی استانداردهای رفتار با مخاطبان را نیز در نظر بگیریم؛ همچنین تاکید میشود که احترام نه از باب شخصیتی و تربیتی بلکه باید از باب فرهنگی و روانی حفظ شود.
این منتقد سینما با ذکر مثالی گفت: وقتی قرار است بیماری جراحی شود، باید وارد اتاق عمل استریل شده و لباس و تجهیزات جراح کاملاً عاری از میکروب باشد تا حق بیمار رعایت شود، در غیر اینصورت بیمار میتواند به مرجعی شکایت کند؛ اما آیا در سینما که با روان مخاطب سروکار دارد چنانچه سلامت روان وی به خطر بیفتد، میتواند به مرجعی شکایت کند؟
وی با بیان اینکه با اکران فیلم محمد رسول الله(ص) سینمای ایران وارد عرصههای جهانی شده است پس باید حداقل به استانداردهای جهانی نزدیک شویم، تصریح کرد: این منطقی نیست که فقط حقوق هنرمندان را با اشل جهانی مورد صحبت قرار دهیم اما درباره حقوق مخاطبین کمترین استانداردها را هم درنظر نگیریم؛ همانطور که در بیمارستانهای ایران موازین بهداشتی طبق استانداردهای اروپا و آمریکا رعایت میشود و در غیر اینصورت سلامت جسمانی بیمار به خطر میافتد؛ هنرمندان پزشکان روان جامعه ما هستند و مهندسین فرهنگی کشور محسوب میشوند و اشتباه آنها سلامت روان افراد را به خطر میاندازد.
جعفری سینما با تاکید براینکه گفتههای وی در راستای حمایت از هنرمندان و متخصصین فرهنگی جامعه است، افزود آیا همه هنرمندان تخصص لازم در رشته خودشان را دارند؟ آیا آنها تخصص علمی لازم را برای ارتباط با روان مخاطب دارند؟ آیا به اندازه کافی در این باره مطالعه میکنند؟ هنرمندان چقدر در بازی یک فیلم و ساخت یک موسیقی بر احترام و حق مخاطب قائل هستند تا روان وی را برهم نزنند؟
فرهنگی که به خاطر آن انقلاب شد فراموش شده است
این منتقد سینما با بیان اینکه حقوق مخاطب یک اثر هنری بسیار مهم است اما همواره هنرمندان و مسئولان ذیربط درباره آن غفلت کردهاند، بر موضوع مهندسی فرهنگی تاکید و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در ایران یک تغییر و تحول فرهنگی بود و مردم انقلاب کردند تا به لحاظ فرهنگی وضعیت کشورمان بهبود یابد اما متاسفانه اکنون همان فرهنگ که به خاطر آن انقلاب شد دچار فراموشی شده است درحالیکه سینما و هنر ابزار کار فرهنگ بوده و هنرمند کاپیتان اصلی این هنر است؛ لذا هنرمندان باید به لحاظ هنری و فرهنگی بسیار پختهتر باشند.
علی جعفری ضمن تایید صحبت های اخیر امین تارخ گفت: افرادی در سینمای ایران حضور دارند که پول دریافت می کنند تا اجازه ورود به سینمایی که وضعیتش با خودش مشخص نیست پیدا کنند .
وی ادامه داد: داخل سینما اشخاص کارنابلد و غیر کارشناس زیاد هست .منظورم از غیر کارشناس این نیست که افرادی که تحصیلات ندارند ،بلکه برخی از افراد در سینما هستند که تحصیلات سینمایی ندارند ولی کارهای فاخر و ارزشمندی ارائه می دهند؛منظورم از افراد غیر کارشناس افرادی هست که نه از هنر درکی دارند و نه سواد سینمایی دارند که در سینمای ایران زیاد دیده می شود.
منتقد سینما با انتقاد از سکوت مسئولین هنری و سینمایی اظهار داشت: مسئولین سینمایی افرادی بی سواد هستند و آشنایی زیادی با فرهنگ ندارند ؛ این حرفی که می زنم حرف کوچکی نیست و بنده با تحقیق به این نتیجه رسیدم که مسئولین سینمایی ما مدیرانی نیستند که هدف نظام باشند؛ مدیرانی نیستند که تئوریسین باشند.
وی ادامه داد: فقط یک تعداد جوجه تکنیسین سینما که تا دیروز فیلم سازی می کردند الان مدیر سینما شده اند.
جعفری افزود: مدیر سینما یکی از اهرم هایی هست که می تواند به طریقی فرهنگ ساز باشند.
کارشناس حوزه سینما خاطر نشان کرد: این که گفته می شود سینما یک مکان برای سرگرمی هست یک دروغ بزرگ بیشتر نیست. سینما می تواند بزرگ ترین فرهنگ ساز یک جامعه باشد چرا که سینما بزرگ ترین رسانه است .
وی ادامه داد: هنر و سینما یکی از بازوهای اجرایی فرهنگ هستند؛و ما بازوی فرهنگی کشورمان را تقدیم تعدادی از افراد که نه مدیر هنری هستند و نه مدیر فرهنگی و نه سینمایی.
منقد سینما گفت: عملا یک تعدادی آدم بازاری هستند که تا دیروزبرای پول فیلم سازی میکردند و و اکنون در پشت این میزهای مدیریتی نشسته اند.
جعفری خاطر نشالن کرد: اشتباهی که تاکنون دولت ها داشتند این بوده که مدیران سینمایی تربیت نکرده اند که ثبات فرهنگی در سینما ایجاد شود و افرادی از بدنه غیر علمی سینما مدیر سینمایی شده اند ؛ به همین دلیل تعدادی از فیلم ها در یک دولت مجوز دریافت نمی کند اما در دولت بعدی موفق به کسب مجوز شده اند .
وی در پایان ابراز امیدواری کرد، در سالهای آینده سیستم فرهنگی کشور به درجهای از بلوغ برسد که ایده آلهای فرهنگی کشور در آن رعایت شود.
انتهای پیام/